O branju malo drugače
Branje. Ko učenci slišijo to besedo, se mnogim podaljšajo obrazi: pa ne že spet. Najprej pomislijo na knjige, ki jih morajo prebrati v okviru domačega branja ali bralne značke in jih veliko otrok bere z odporom. Pač nekaj, za kar odrasli mislijo, da je dobro zanje ali iz katerega drugega, učencem nerazumljivega vzroka. Branje pa ni le branje knjig, je mnogo več. In: branje je mnogo bolj vpeto v vsakdanjik slehernega med nami, kot si mislimo. To je bilo moje vodilo, da sem pripravila učne teme na to temo, in sicer v 8. razredih, pri angleščini.
Najprej so učenci vsak zase napisali, kaj berejo. Le redki so napisali kaj več kot knjige ali čtiva, ki so povezani s knjigami in šolo. Tisti, ki so napisali kaj več, so nam dali iztočnice za nadaljnje naštevanje in pogovor o uporabnosti naštetega. Npr., zakaj je vedno dobro prebrati navodila in kako se izogniti ‘nesreči’ v kuhinji, ko nam neka jed prvič ob natančnem branju recepta uspe fantastično, ko jo delamo drugič na pol na pamet, pa ne. Ali, čemu so namenjene skice pri navodilih za sestavljanje pohištva – da se izognemo ne le jezi in preklinjanju, ampak zanj porabimo bistveno manj časa. Ali pa, da je navodila za upravljanje novega avtomobila treba brati v avtomobilu, ne v dnevni sobi na kavču. In tudi: kaj vse nam pove registrska tablica na avtomobilu.
Foto: Nevenka Jesenik
Za vse, kar so učenci našteli in ob tem povedali, je zmanjkalo prostora na tabli (in šolske ure). Da ne govorim o moji dobri volji ob koncu ure – v sanjah si nisem mislila, kaj vse bodo učenci našteli in da bodo aktivno sodelovali so tudi tisti, ki že vnaprej povedo, da ne berejo radi.
Foto: Nevenka Jesenik
Naslednjo uro je sledil ogled oz. branje zanimivih napisov in znakov. Našla sem jih na spletu, nekaj si jih lahko ogledate spodaj. Pri tem me je zelo mikalo, da dodam napis, ki stoji ob bazenu nekega hotela v Kaliforniji: nedovoljen vstop za ljudi, ki imajo diarejo. Morda ga prihranim ta takrat, ko bomo obravnavali zdravje in higieno.
Foto: Nevenka Jesenik
Vsak znak smo si dobro ogledali, prebrali besedilo in razmišljali o tem, kaj neki je privedlo avtorja določenega znaka, da so ga postavili na določeno mesto. Ali je enkraten dogodek dovolj, da postavijo znake, kot so Pazi se hudih jelenov, Vso srečo kot dopolnilno tablo z zavozlanim križiščem, Nevidne krave ali pa Pozor, krave padajo? Ali pri slednjem ne bi bilo varneje za vse, če bi na vrh pečine postavili ograjo oz. kaj je ceneje: napraviti tablo ali postaviti ograjo?
Vir slike: https://www.roadtrafficsigns.com/caution-falling-cows-funny-road-sign/sku-k-9916 (Pridobljeno 5. 9. 2024)
Naslednjo učno uro smo najprej preverili, kateri znak oz. napis se je učencem najbolj vtisnil v spomin. Spet presenečenje, našteli so skoraj vse. Če pa bi iskali ‘zmagovalce’, bi ob nevidnih in padajočih kravah navedli še spodnje.
Vir slike: https://www.etsy.com/listing/1333607147/warning-zombies-ahead-sign-approach-with (Pridobljeno 5. 9. 2024)
Vir slike: https://www.pinterest.com/pin/434245589041238018/ (Pridobljeno 5. 9. 2024)
Vir slike: https://lawhaha.com/weird-cat-signs/ (Pridobljeno 5. 9. 2024)
Sledilo je branje besedila o tem, kaj vse beremo in v katerem smo našli še nekaj gradiva, ki ga beremo vsi, pa ga še nismo omenili. Čisto na koncu je učence čakalo presenečenje, spodnja pesem ameriškega pisca otroške poezije, Kena Nesbitta.
1 H0P3 7H47 Y0U C4N R34D 7H15
1 H0P3 7H47 Y0U C4N R34D 7H15.
1’M PR377Y 5UR3 Y0U C4N.
17’5 7R1CKY, 4ND 1’M W0ND3R1NG
1F Y0U W1LL UND3R574ND.
1 KN0W 7H47 17’5 4 PUZZL3.
1 KN0W 17’5 K1ND 0F 70UGH.
1 H0P3 7H47 Y0U D0N’7 R1P 17 UP
4ND 5CR34M, “1’V3 H4D 3N0UGH!”
1’M 7YP1NG 7H15 7H3 0NLY W4Y
7H47 1 KN0W H0W 70D4Y.
1 H0P3 7H47 Y0U C4N F1GUR3 0U7
7H3 W0RD5 1’M 7RY1NG 70 54Y.
1F Y0U C4N R34D 7H15 M3554GE,
17 M34N5 Y0U’R3 R34LLY 5M4R7.
17 4L50 M34N5 7H47 MY
C0MPU73R’5 K3YB04RD F3LL 4P4RT.
Učenci so se v trenutku poglobili v branje. Po tihem branju smo pesem prebrali skupaj, na glas, nato pa razmišljali o tem, zakaj so pesem lahko prebrali, čeprav je zapisana drugače, kot smo navajeni. Ugotovili so, da zato, ker so številke, ki nadomestijo črke, tem črkam podobne. Na moje veliko presenečenje in veselje je ena učenka popolnoma samoinciativno šla še dlje: napisala je ključ in me tako prehitela pri razlagi:
1 = I
3 = E
4 = A
5 = S
7 = T
Ob sklepni misli smo se vrnili na začetek in skupaj potrdili, da je branje vtkano v prav vsak dan slehernega med nami in izjemnega pomena za naše življenje in delo. In čisto na koncu še domača naloga. Ja, brez nje ne gre. Na voljo so bile tri, vsak si je izbral tisto, ki mu je najbolj pisana na kožo. Najlažja: prepiši pesem tako, da upoštevaš razkriti ključ. Zahtevnejša: napiši isto pesem tako, da uporabiš svoj ključ ali poišči poljubno pesem in jo napiši na ta način ali napiši svojo pesem in uporabi svoj ključ. In še naloga za vse, ki radi raziskujejo: poišči še kak zanimiv napis oz. znak, navedi, kje si ga našel (vir) in razmisli, kaj je privedlo avtorja znaka (napisa), da ga je ustvaril. Lahko bi seveda šli še dlje, iskali bi zanimive napise v naši bližnji in daljni okolici, brali drobni tisk na artiklih iz trgovine ali napise na majicah, ki jih učenci nosijo itd. Tudi tu velja: morda kdaj drugič.
Avtor: Nevenka Jesenik